Publiceret den: 15-12-2016
Neopixels Danmark, som er et søsterselskab til Danpor A/S i Hornslet sætter helt nye standarder for isolering i Danmark. Virksomheden har trods sin unge alder allerede uddannet 11 isolatører i Danmark som tilbyder et patenteret hulmursisoleringssystem med en 20% bedre isoleringsevne.

Virksomheden giver som de eneste 25 års garanti på isoleringsværdien og systemet anvendes over store dele af Europa allerede. Det er udviklet sammen med BASF i Tyskland og rigtig mange private husejere med ældre huse har allerede fået glæde af systemet. Virksomheden byder nu ind på store renoveringssager inden for offentligt byggeri og erhverv.

Energihuset begejstret

Energihuset A/S i Sæby, Hjørring, Hedensted og København har anbefalet systemet siden det kom på markedet og Partner, Johnny Vittrup udtaler: ”Vi er glade for, at løsningen er kommet på markedet. Med Neopixels kan vi både anbefale kunderne at få tømt hulmuren inden indblæsning af nyt materiale og tilbyde en ny isolering, der ikke optager fugt. Vi følger dermed bygningsreglementets anbefalinger. Neopixels systemet anvender en særlig lim, som sikrer, at løsningen bliver stående i muren og ikke falder sammen. Det er et stort plus, som også ved en eventuel vinduesudskiftning sikrer, at perlerne ikke løber ud, som vi ellers ofte ser.”

Uddannede isolatører får ros

Aros Isolering i Højbjerg ved Aarhus er en af isolatørerne. Aros Isolering har en karakter på 4,8 ud af 5 mulige på håndværker.dk og en af udtalelserne er kommet fra Niels Bach-Valeur: ”Vi fik lavet ny hulmursisolering i vores bindingsværkshus fra 1967. De gamle Leca nødder blev suget ud, og der blev indblæst ny Neopixels isolering. Aros Isolering leverede dokumentation for både isoleringsevne, garanti og testresultater, baseret på bindingsværksmure. Arbejdet blev udført hurtigt og præcist, og der blev ryddet meget pænt op bagefter. Prisen blev som aftalt, og der er ingen tvivl om arbejdets kvalitet.”

Ingen fugtoptagelse i hulmuren

Neopixels patenterede isoleringssystem består af Neopor grafitperler og Neofixx bindemiddel, og systemet opnår en brandklasse E godkendelse, som er den højeste på markedet inden for polystyren. Systemet er diffusionsåbent og tillader slagregn at løbe igennem isoleringen uden optagelse af fugt. Det betyder, at der ikke kan udvikles skimmelsvamp, og at luftfugtigheden er lav. Systemet har lyddæmpende egenskaber og er dokumenteret CO2 neutral efter 2-3 måneder.

Tømning af hulmuren som de eneste

Det patenterede system til hulmursisolering tilbyder som de eneste i Danmark udsugning af gammelt granulat fra hulmuren før påfyldning af nyt. Ejer af Neopixels Danmark, Nicki Petersen udtaler: ”Vi starter altid med at tømme gammelt granulat ud af huset/bygningen. Granulatet er ofte fugtigt og faldet sammen i muren. Det giver en rigtig dårlig isolering. Efter tømning indblæser vi skånsomt Neopor grafitperler og Neofixx bindemiddel og tester at systemet ligger korrekt i muren. Neopor perler er lukkede celler, som ikke kan optage fugt. Vi ser derfor nogle rigtig gode resultater med systemet.”

Også til krybekældre og etageisolering

Neopixels isoleringssystem kan også anvendes til krybekældre og til etageisolering. Til krybekældre kan systemet udlægges direkte på vand, som giver nogle unikke muligheder for at nedbringe luftfugtigheden og opnå væsentlige energibesparelser.

Fotos

1. Ejer af Neopixels Danmark, Nicki Pedersen foran de biler, der kører rundt i hele landet og udfører hulmursisolering
2. Patenteret indblæsningspistol til Neopixels Systemet
Ivan Jørgensen