Publiceret den: 06-04-2017
Den bedste Havetraktor vi nogensinde har lavet, er noget af en påstand når man kender Cub Cadet´s produktprogram. Men med dette i mente vil Cub Cadet´s havetraktor serie, kaldet XT ENDURO, starte en helt ny trend inden for havetraktor sortimentet.
Denne nye traktorserie er kategoriseret i 3 grupper, som kan betegnes stor (XT1), større (XT2), størst (XT3), for at gøre det let for forbrugeren, at vælge den helt rigtige havetraktor til det behov der skal fyldes.
Ens for hele serien kan bl.a. nævnes et effektiv og stærk klippeaggregat, som efterlader det pæneste resultat på markedet, når man taler om havetraktorer med sideudkast. På hele serien er der monteret en stærk hydrostatisk transmission, der gør at du blot sætter foden på fodpedalen og kører i en behagelig glidende bevægelse. Styretøjet er nyudviklet og perfekt stabiliseret, så det virker som man kører med servostyring. Dette giver et overlegen håndtering af traktoren og hvis man tager den lille venderadius med, giver den mulighed for perfekt håndtering på et lille område. Andre havetraktorer på markedet har en venderadius på ca. 66 cm og derover, hvorimod XT1 og XT3 har en venderadius på kun 38 cm. XT2 går endnu længere og med en venderadius på kun 17 cm. Vil denne model næsten virke som en Zero-Turn traktor og vende på de absolut smalleste steder.
For at have en perfekt kørende og langtidsholdbar havetraktor kræver også de bedste motorer i denne klasse. XT1 er monterer med en stærk og pålidelig Cub Cadet 547 cm3 OHV motor som er udviklet i USA. På XT2 og XT3 har Cub Cadet monteret de bedste 2-cylindrede motorer fra Kawasaki på henholdsvis 603 cm3 og 726 cm3 alt efter model. Havetraktorerne fås med klippeaggregater, som alle bliver aktiveret med et tryk på en knap, fås med en bredde fra 96 cm og helt op til 137 cm alle opbygget i et kraftig og slidstærkt materiale. Et endnu kraftigere klippeaggregat findes på XT2 117 cm og XT3 137 cm. Disse klippeaggregater er fuldsvejset og opbygget ekstra kraftig materiale, for at give en holdbarhed uden lige.
Cub Cadet har virkelig tænkt nye tanker med denne XT ENDURO serie. For at gøre service og vedligeholdelse så let og nutidig som overhovedet muligt, har Cub Cadet udviklet en APP, som via en Bluetooth forbindelse, fortæller brugeren hvor mange timer der er kørt, hvornår der skal foretages service, hvor nærmeste Cub Cadet forhandler ligger og meget mere. Dette system findes på XT2 og XT3 modellerne. Disse 2 modeller har også nøglefri start, som let starter traktoren med et let tryk på en knap. De er samtidig monteret med et MultiPurpose oplader stik, så man let kan oplade batteriet uden at skulle trække ledninger helt ind til batteriet. Dette stik virker selvfølgelig begge veje, så man har mulighed for at oplade sit mobile udstyr, såsom mobiltelefoner o.lign. mens man arbejder.
Ergonomi er der også tænkt på, på disse traktorer. Et let indstilleligt højrygget førersæde, som bare bliver bedre op gennem serien og ender med på XT3 modellen at være monteret med armlæn. Klippehøjde indstillingen på disse modeller, har en af de bredeste højdeindstilling områder på markedet. Fra 25 -100 mm klippehøjde og et indstillingsgreb, som med en utrolig lethed, kan få klippebordet til at hæve og sænke sig. Man tror simpelthen ikke at man løfter eller sænker det kraftige klippeaggregat med så lille effekt.
En mekanisk differentiale spærring, kaldet All-Ground Traction, er monteret på XT3 serien. Denne mekaniske differentiale spærring virker ganske enkelt ved et tryk på en lettilgængelig fodpedal, så XT3 traktoren har den optimale trækeffekt på kuperet terræn.
Frank Andersen
Telefon:87119100