Publiceret den: 14-12-2017
Kunst i plakatform bliver mere in.
Du er hvad du spiser, men du er også hvad du hænger på din væg. Og især København har taget godt imod kunst på væggene. Plakatgalleri, en plakatforhandler på Frederiksberg, har de seneste måneder oplevet en støt stigning i efterspørgslen på Limited Edition plakater. Det er især Hanne Bartholins Tolv med Posten og Lille Nø plakater der har vundet folks hjerter, blandt de begrænsede plakater. Disse plakater har motiver, der er søde og kunstneriske. De begrænser sig ikke nødvendigvis kun til et værelse. Tag eksempelvis Lille Nø #2. Plakaten afbilleder en elefant der ligger på en bakke af græs og kigger op på den lyseblå himmel. Billedet er afslappet og betryggende og vil passe både til børneværelset, såvel som i stuen.

Klassikere forbliver klassikere
Storm P plakater af hans udødelige motiver og tegninger sælger stadig som soft-ice på en sommerdag. Det samme gør den nye mode med at gå tilbage i tiden, og dekorere væggene med retro plakater. Plakatgalleri oplever kunder der efter bedste feng shui regler har sendt billeder af deres hjem og deres plakatkøb. Designer sofagruppe og TV bord der i bedste Stonehenge danner en cirkel foran et high-end fladskræm tv, med en eller flere plakater fra sidste årtusinde. Krydsningen af moderne film med kort levetid på moderne fjernsyn, omringet af tidsløst kunst på væggen, er ikke længere et sjældent syn. Det er en målrettet indretning for især yngre par i mindre lejligheder.
Danmark er et design land. Enhver der kommer til landet er imponeret over hvordan vi indretter vores hjem – herunde Oprah Winfrey. Mulighederne for at hænge på væggene gør det endnu at være indretningsarktiekt.
Kunstplakater, især limited editions er ikke billige. Men som Pixar siger, You can’t rush art, så er noget du hænger på væggene heller ikke en forhastet købsbeslutning du skal have.
David

Permild & Rosengreen ApS