Publiceret den: 05-01-2018
Den 8. januar udgiver forlaget Ancethe ”Tobias og Englen”. Bogen er skrevet af Marianne Hesselholt, og den er en fri gendigtning af en mere end 2000 år gammel tekst ved navn ”Tobits Bog”. Bogen er forfattet på samme tid som de tekster, vi kender fra Det gamle Testamente, og den handler om en jødisk families skæbne.
Drengen Tobias vokser op i Assyriens hovedstad Nineve, og handlingen udspiller sig i et Mellemøsten, der dengang var lige så uroligt og farligt at færdes i, som det er i dag. Nu hedder landet ikke mere Assyrien, men Irak, og byen Nineve har skiftet navn til Mosul.
Tobias drager ud i verden for at sikre sig selv og sin familie en bedre fremtid. På rejsen møder han gang på gang ondskaben og bekæmper den tappert, godt hjulpet af himmelske kræfter, for ”Tobits Bog” er også en religiøs tekst, og ærkeenglen Rafael spiller en vigtig rolle som drengens rejsekammerat.
Men ”Tobias og Englen” er ikke kun en roman om forfølgelse og flugt. Det er også en fortælling om tro, håb og kærlighed og om en dreng, der bliver voksen. Den henvender sig ikke til en bestemt aldersgruppe, men er velegnet læsning for såvel voksne som store børn og unge.
Marianne Hesselholt

Ancethe