Publiceret den: 22-06-2018
Kampen har været lang og sej, men nu sker det. Fra den 1. juli 2018 er det ikke længere kriminelt at bruge cannabisolie i Danmark. Og den lovændring vækker jubel hos de mange tusinde danskere, der dagligt bruger CBD-olie for at afhjælpe deres forskellige problemer, da olierne nu kan købes lovligt i Danmark.

En af dem er Tina Stålung, 47, der som 36-årig fik konstateret slidgigt i ryggen. Sidste år begyndte hun at bruge CBD-olie, og selv om olien er et ikke-euforiserende naturprodukt, der i lande som Schweiz, Tyskland og Holland bliver betragtet som et kosttilskud, har Tina Stålung været tvunget til at bryde loven for at skaffe sin olie.

- For mig var det, at jeg gjorde noget kriminelt ved at købe olierne, en meget svær barriere at gå over. Første gang jeg fik CBD-olien leveret herhjemme, stod jeg og kiggede nervøst rundt, for jeg var sikker på, at politiet holdt øje med GLS, og at jeg ville få en bøde, fortæller Tina Stålung, der dog ikke et sekund har fortrudt sine - indtil den 1. juli - kriminelle handlinger.

- I dag er min livskvalitet helt anderledes. Jeg har et helt fantastisk liv i forhold til, hvad jeg har haft de sidste 10 år. Jeg har fjernet cirka 75 procent af min smertestillende medicin, og jeg er helt fri for sovemedicin og fordøjelsespiller, lyder det fra Tina Stålung, der sammen med hundredvis af andre behandlere og brugere søndag den 1. juli deltager i et storstilet event i Jysk Musikteater i Silkeborg, hvor Quantum Vitality Group fejrer legaliseringen af CBD-olie i Danmark, når grænseværdien for stoffet THC i cannabisolie bliver hævet til 0,2 procent.

- Det er virkelig en lettelse, at olien nu kan købes i Danmark. Vi har fået stoppet en masse pakker i tolden, hvorefter politiet har forsøgt at få folk til at erkende, de har købt "hash-olie" og give dem en bøde for det. Og det er blevet tacklet vidt forskelligt i politikredsene. Der er blevet skrevet bøder helt ud i det blå, og vi har oplevet, at to uniformerede politibetjente troppede op på dørtrinnet hos en ung pige, der lider af angst, for at få hende til at erkende, at hun har bestilt QVG Cannabis Olie. Folk har været så bange for at blive opdaget, at de har holdt brugen af CBD-olie hemmelig for nære familiemedlemmer. Så den første juli bliver en glædens dag, ja, en befriende dag for alle brugere. Det er meget lykkeligt, fortæller Elva B. Mortensen, der er uafhængig QVG-repræsentant.
Elva B. Mortensen

Quantum Vitality Group SA