Publiceret den: 09-07-2018
Rejsen er bestilt for længst, og i har glædet jer i flere måneder til den perfekte sommerferie. Når der er børn inkluderet, kan pakningen og turen til lufthavnen være stressende, og oveni det kan det være uforudsigeligt, hvad der kan ske inden boarding, som flyforsinkelse eller flyaflysning.

Flyforsinkelser finder sted flere gange dagligt, typisk varer disse mellem 15 og 45 minutter, men det finder sted, at flyforsinkelsen løber op på 2-3 timer. Er dette tilfældet, er der helt særlige regler gældende, der vil gavne dig som rejsende.

Her er der blandt andet tale om erstatning, hotel, forplejning, transport mv.
Alt efter destination og afstand til destinationen, er der forskellige regler der gør sig gældende. Det skal dog nævnes, at alt under 3 timer ikke medfører en erstatning af flybilletten.
Erstatningens størrelse ved flyforsinkelse
Flyver man fra et land uden for EU til et land inden for EU's grænser, og er forsinkelsen over 3 timer, er disse beløb til gældende:

Over 3500 km.
4470,-

Befinder man sig i EU og rejser uden for EU, er disse beløb gældende:

Over 3500 km
4470,-

Starter og slutter rejsen inden for EU's grænser, er det disse beløb man skal følge:

Over 3500 km.

Hotel, forplejning og transport
Ved flyforsinkelser har man som passager udover erstatningskravet yderligere ret til:
Gratis mad og forfriskninger, samt gratis telefonopkald.
Dette er dog først gældende hvis flyforsinkelse lyder på mindst to timer. Ved flyforsinkelser på mindst 5 timer har man ret til; Gratis overnatning, hvis dette er nødvendigt. Gratis transport til hotellet fra lufthavnen, og fra hotellet til lufthavnen.

Ekstraordinære omstændigheder
Ekstraordinære omstændigheder skal forstås som: dårligt vejr, birdstrike, lufthavnsstrejke, naturkatastrofe, krig, terror eller sabotage. Sker flyforsinkelsen under disse vilkår, udløses ingen erstatning. Det bliver dog anbefalet, at man beder flyselskabet om en skriftlig erklæring for flyforsinkelsen, når man befinder sig i lufthavnen. Dette anbefales, da flyselskaber kan anvende tekniske fejl som værende ekstraordinære eller usædvanlige omstændigheder, og derfor kan slippe for at betale kompensation til de rejsende. Dette er dog ikke tilladt, og flyselskabet bør derfor stævnes i retten, hvis dette finder sted.

Det er kun flyforsinkelser der er opstået, af tekniske fejl der er forårsaget af terror, sabotage eller fabrikationsfejl, der kan indgå som ekstraordinære omstændigheder.
Joacim Graff

Flyjura.dk