Publiceret den: 12-07-2018
Mange børnefamilier kender det. Børnene erklærer de keder sig, når dagens iPad-tid er gået. Mange forældre leder efter alternativer og her har KLAVERLEG vist sig som en succes.

Kan du spille iPad kan du også spille KLAVERLEG
Børn i dag er så vant til at forholde sig til ikoner på iPads, at de ved, at når man trykker på et ikon, så sker der noget. KLAVERLEG bygger på samme enkle princip: De traditionelle sorte noder, som de fleste begyndere har svært ved at forstå, er i KLAVERLEG erstattet med en række ikoner, fx: Citron, dino, elefant og gulerod. Hvert ikon er på den måde en byggesten i en sang. Når sangen er spillet til ende har man så at sige vundet!

Til bogen hører en unik tangentstrimmel med alle ikonerne. Sæt den på dit keyboard eller klaver, og du er i gang. Det kræver ingen musiske forudsætninger, alle kan være med. Selv børn på 4 år kan spille sig igennem en sang på 5-10 minutter.

Det sunde alternativ til iPad
Det er efterhånden påvist i forskellig forskning, at iPad ikke er det sundeste for vores børn. I for store mængder udsættes vores børns hjerner for virkelig stor stressbelastning. Fælles for KLAVERLEG og iPadspil er, at begge benytter sig af ikoner og det intuitive element. Men den store forskel er, at i iPadspillet er det svært at finde ånd og dybde, mens musikkens væsen derimod ER ånd og dybde. Ånd og dybde er sundt.

Man siger ofte, at musik er sjælens sprog. Musik er således noget, der kommer dybt indefra. Kan man spille musik har man derfor et ekstra sprog, man kan bruge til at kommunikere med sig selv og sin omverden på. Følelser, fantasi og historiefortælling får råderum, f.eks. kan man vælge at spille kraftigt eller svagt, vredt eller glad.

Man kan bruge KLAVERLEG til både klaver eller keyboard. I sommerferien er et keyboard dejlig fleksibelt. Tag det med i sommerhus, spil på terrassen i sol som skygge, eller tag det med over til bedsteforældrene, hvis nu de skal passe børnene en dag eller to. Begynderkeyboards kan fås til ca. 1000 kr.

"Klaverleg bind 1, for børn, forældre og bedsteforældre"
kan købes på klaverleg.dk og i boghandlen (online og i butik)
Forfatter Pernille Holm Kofod, Hard cover, 96 sider, rigt illustreret,
For mere inspiration se introvideo på klaverleg.dk