Publiceret den: 31-01-2023

SANDHEDSSERUM af Marlene Isabel Shirazi

Mayaa er en stræbsom og stilfuld fraskilt kvinde i 50’erne, der netop har mistet sin far. I forsøget på at flygte fra de mareridt, der opstår efter hans begravelse, forærer Mayaa prompte sin seng til naboerne og genoptager både arbejde og træningsrutine. Vi følger Mayaas liv over få uger, hvor hun løbende møder personer og situationer, der på forskellig vis bliver konfrontationer med hendes sorg over den relation, hun aldrig fik til sin far – og til sig selv – mens han levede. Konfrontationer, hun ikke kan arbejde sig ud af eller løbe fra.
En smuk nyindkøbt ramme bliver til et spejl, der tvinger hende til at se sig selv og sine relationer i øjnene, og en forretningsrejse til Lyon bliver en rejse hjem til hende selv. Gennem dialoger med sit eget spejlbillede og akkompagneret af brudstykker af musik og kunst peger fortællingen om Mayaa på livets Sandhedsserum – universelle eksistentielle temaer såsom kvaliteten af vores relationer og samtaler, retten til vores personlige frihed og konsekvenserne af de valg, vi træffer.

Forfatteren fortæller:
Det var ikke min tanke, at jeg skulle skrive en skønlitterær bog – jeg vidste ikke, at jeg kunne, men da starten på historien dumpede ind i hovedet på mig, drønede jeg ind på mit kontor og begyndte at skrive… og fortsatte i 2½ år. At den også skulle have et liv udenfor min egen sfære, gik op for mig under en oplæsning af bogens første 18 sider for en lille gruppe. Samtalerne efter oplæsningen, hvor lytterne kærligt delte ærlige stunder, og forholdt sig til nogen af deres nære relationer, var beærende, berigende og livsbekræftende.

Sandhedsserum er forfatter Marlene Isabel Shirazi Rasmussens (f. 1971) skønlitterære debut.

Sandhedsserum udkommer 14. februar 2023

STANKELBENET af Henriette Kinch

Fortællingen om Alberte og det stankelben, hun føler, at hun har siddende på skulderen, er en rammende og troværdig beretning om vejen ud af anoreksi.
Alberte er teenager og indlagt med anoreksi. Vi følger hende på afdelingen og inviteres ind i hendes tanker og dialoger med Stankelbenet; hendes værste fjende, hvis formål er at holde Alberte fast i spiseforstyrrelsen med konstante opråb, der skal sikre, at hun ikke tager et gram på før næste ugentlige vejning. Alberte finder dog undervejs støtte i særligt sin kontaktperson Mona. Deres forhold er ikke gnidningsfrit, og efterhånden opdager Alberte, at også Mona – såvel som alle andre – sommetider kæmper med følelsen af ikke at være god nok.

Romanen om Alberte og Stankelbenet er også relevant læsning for dem, der ønsker indblik i, hvordan det kan føles at have anoreksi i en præstationskultur. Bogen kan ligeledes læses af behandlere eller anvendes som undervisningsmateriale.

Henriette Kinch, født i 1985, er bosat i Silkeborg. Hun udkom i 2009 med dokumentarromanen Tynd og perfekt og har efterfølgende udgivet flere noveller og artikler. Henriette Kinch har selv haft anoreksi.

Stankelbenet udkommer 28. februar 2023

DET ER BLODET DER ELSKER af Reza Farmand ´

Det er blodet der elsker er en digtsamling om kærlighedens væsen.

Kærlighed sprænger grænser

Kærlighed sprænger traditionernes og
kulturernes grænser
for at skabe sin egen grænseløse verden
i dybet af blod og sprog

Kærlighed er et vældigt begreb. Hvor mange facetter har kærlighedens diamant? Er alle disse facetter synlige? Bogen forsøger at dreje kærlighedens mægtige diamant rundt og undersøge dens forskellige facetter under poesiens lup. Bogen berører blandt andet emner som: Hvorfor bliver man forelsket? Findes der nogen ren kærlighed? Kimen af den verdslige kærlighed, og forelskelsens flyvende natur.

Forfatteren fortæller:
Jeg har udgivet en lang række digtsamlinger på persisk, hvoraf jeg har oversat fire til dansk. Ud over digte har jeg også udgivet et forskningsværk om Moulavi (Rumi), den persiske klassiker, hvor jeg anfægter hans sufistiske verdensanskuelse.
Et gennemgående tema i mit forfatterskab er feminisme, hvilket blandt andet kan ses i digtsamlingerne “Duas stening“ og ”Min mor blev ikke smuk”.

Reza Farmand, f. 1956. Den iransk-danske digter har boet i Danmark siden 1985. Han har læst samfundsfag i Indien og engelsk på Københavns Universitet. Farmand har udgivet en lang række digtsamlinger på tryk eller online på persisk, hvoraf flere er oversat til dansk.

Det er blodet der elsker udkommer 2. februar 2023

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt