Publiceret den: 01-02-2023
Det er kun fire år siden, at iværksætteren Silke Pedersen åbnede sin butik ved Vesterhavet med egenproducerede dufte inspireret af den danske natur. Nu skal hun også dele hylder med andre eksklusive brands i det innovative café- og butiksfællesskab i Aarhus’ nye havneområde.

Hvordan dufter den friske fornemmelse af en blæsende strandtur langs Vesterhavet? Den lette og glade stemning i en lys dansk sommernat? Eller den berusende og storladne atmosfære fra de store, åbne vidder bag klitterne langs de udstrakte strande?

”Danmark dufter på en helt særlig måde. Det er ikke noget vi tænker særlig meget over i hverdagen, men hvis man for eksempel vender hjem fra udlandet, så mærker man det med det samme. Særligt om sommeren, ude i naturen eller i ferielandet rundt ved de danske kyster. Det er de stemninger, jeg forsøger at indfange i mine dufte,” forklarer kvinden bag Danmarks Dufte, Silke Pedersen.

FERIEFORNEMMELSER PÅ DUFTFLASKER
For fire år siden åbnede hun sin første butik i Blåvand ved den jyske vestkyst. Her havde hun selv tilbragt sin barndoms sommerferier, og det var her hun først fik tanken om at putte de skønne feriefølelser på flaske, så turisterne kunne købe dem med hjem.

”Jeg startede med tre dufte, der blev lavet som sæbe, lotion og duftlys, og siden er det bare gået fremad. I dag har jeg seks forskellige hoveddufte og 41 produkter, jeg er flyttet til større butik og har samtidig fået forhandlere rundt i landet. Og nu kommer Danmarks Dufte så til Aarhus,” fortæller en glad Silke Pedersen.

DUFTEN FRA BLÅVAND INDTAGER AARHUS Ø
Fra 1. februar er Danmarks Dufte nemlig blevet en del af det innovative café- og butiksfællesskab Otaku Store, der ligger i Pakhusene i den nye havebydel, Aarhus Ø. Her samles både nye og etablerede brands inden for mode, design, mad, håndværk og kunst for kræsne og kvalitetsbevidste mennesker.

”Jeg er vild med den cooperative tanke bag Otaku Store, så det er det helt rigtige sted for mig og mine produkter, og jeg glæder mig så meget til at bringe duften af Danmark fra Blåvand til Aarhus,” siger Silke Pedersen.

NYE TRENDS OG OMHYGGELIGT UDVALGTE DUFTE
Danmarks Dufte er udviklet i tæt samarbejde med en dansk producent, og Silke Pedersen har fra start lagt vægt på, at samtlige ingredienser bliver udvalgt med den allerstørste omhu, blandt andet bivoks og rene, økologiske olier fra mandler, oliven og solsikkefrø. Duftene er lige så omhyggeligt komponeret med masser af noter fra den danske natur – birk, havtorn, hyldeblomst, lyng, klitroser og meget andet.

Samtidig er Silke Pedersen god til at spotte nye trends og bringe dem til Danmark – for eksempel vandbaseret body spray, der i modsætning til alkoholbaseret parfume ikke giver pletter på tøjet, eller den lille og handy faste parfume – Parfum Solide – hvor duftene er bundet til sheabutter og bivoks efter en dufttradition, der går helt tilbage til det gamle Ægypten.

”Vi havde den store fornøjelse at få en af vores bodysprays – ’Time for Åbne Vidder’ – nomineret til Danish Beauty Award 2022 som årets nicheduft. Det er jeg meget stolt af efter mindre end fire år i branchen,” siger Silke Pedersen.

De seks hoveddufte fra Danmarks Dufte er:

’Time for BLÆST&BØLGER’ – med friske noter af hyldeblomst og birketræer.
’Time for HYGGE’ – med varme noter af karamel og birketræ kombineret med bark og musk.
’Time for LYSE NÆTTER’ – med duft af lyng, klitroser og birketræer.
’Time for ÅBNE VIDDER’ – blød, frisk og intens duft med noter af havtornens orange frugt.
’Time for BØGEN SPRINGER UD’ – en forårsduft af grønne træer, friskt grønt græs og liljekonval.
’Time for ELVERHØJ’ – en fortryllende duft af røde æbler, solbær og efeu.

Duftene kan blandt andet købes som duftlys, hand wash, body wash, hand lotion, body lotion, hand cream, body spray og parfum solide.
Desuden er der ansigtscreme, after shave lotion samt en serie af saunagus-olier, som også kan anvendes i duft-diffuser.

Læs mere på www.danmarksdufte.dk

Læs mere om Otaku Store på www.otakustore.dk

For flere informationer kontakt:

Silke Pedersen – kontakt@danmarksdufte.dk – tlf. 23 25 16 41