Publiceret den: 14-02-2023
__________________________________________

Mayaa er en stræbsom og stilfuld fraskilt kvinde i 50’erne, der netop har mistet sin far. I forsøget på at flygte fra de mareridt, der opstår efter hans begravelse, forærer Mayaa prompte sin seng til naboerne og genoptager både arbejde og træningsrutine. Vi følger Mayaas liv over få uger, hvor hun løbende møder personer og situationer, der på forskellig vis bliver konfrontationer med hendes sorg over den relation, hun aldrig fik til sin far – og til sig selv – mens han levede. Konfrontationer, hun ikke kan arbejde sig ud af eller løbe fra.

En smuk nyindkøbt ramme bliver til et spejl, der tvinger hende til at se sig selv og sine relationer i øjnene, og en forretningsrejse til Lyon bliver en rejse hjem til hende selv. Gennem dialoger med sit eget spejlbillede og akkompagneret af brudstykker af musik og kunst peger fortællingen om Mayaa på livets Sandhedsserum – universelle eksistentielle temaer såsom kvaliteten af vores relationer og samtaler, retten til vores personlige frihed og konsekvenserne af de valg, vi træffer.

– Jeg har lært, at hvis det stadig gør ondt, er der fortsat noget at kigge på. Nu sagde han endelig noget og tiltede hovedet let mod hende. – Sandheden vil dig det godt. Endnu engang gik samtalen i en retning, hun ikke havde ventet.
Resten af vejen frem til hotellet havde ingen af dem lyst til at sige noget. Mayaa trak først sin arm til sig, da de sagde godnat og aftalte at ses til morgenbordet syv timer senere.
På værelset lagde hun kyndigt de ting, hun ikke skulle bruge næste dag ned i kufferten. I morgen fløj de hjem til Danmark igen.
Døren på badeværelset stod let på klem, og lige inden hun slukkede lyset, fangede Mayaa blikket i spejlet.
– Fik du kysset livet i dag, min skat?

Sandhedsserum er forfatter Marlene Isabel Shirazi Rasmussens (f. 1971) skønlitterære debut.

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt