Publiceret den: 15-03-2023
DEN AFRIKANSKE ARV af Jim Højberg

Da Mads Munk vælger at tage med som lærer på en studietur til Ghana, opdager han sin afrikanske arv. Hans far, Jens Christian Munk, har gennem mange år arbejdet både i og med Ghana, og det går langsomt op for Mads, hvilken betydning Ghana har for deres familie.
Samtidig følger vi Mads’ datter, Stine Munk, der er på en ungdomsdannelsesrejse med sin veninde i Ghana, og hvordan de to piger bliver introduceret overfor familiens hemmeligheder, og hvad de fører med sig.
Mads vikles ind i et spind af gamle familiehemmeligheder, og snart efterlyses han for mord og jages gennem landet af både politi og kriminelle.

"Så spiste han morgenmad til morgennyhederne i fjernsynet, sammen med fire andre, der også sad rundt ved bordene og prøvede at vågne med en kop kaffe, lidt æg og brød. Pludselig var han ved at få kaffen galt i halsen, og havde han ikke været vågen før, så var han det nu. Frem på tv-skærmen tonede et billede af … ham."

Jim Højberg er børnebibliotekar og har rejst meget i Afrika. Han bor i Jelling i Jylland. Han debuterede som forfatter i 1981 med Kampen for et frit land, hvor han beskriver frihedskampen i Guinea-Bissau oplevet fra et barns synsvinkel. Siden har han udgivet over 100 børnebøger, hvor flere af dem også er inspireret af hans rejser, heriblandt Min farfar er høvding i Ghana, og Hvis livlinen brister om gadebørn i Portugal.

Den afrikanske arv udkommer 17. marts 2023

_____________________________________

PÅ DEN ANDEN SIDE af Huda El-Hawari

Halima har rødder i Palæstina, men er opvokset i Danmark og bor i et rækkehus i Vollsmose. Hun er 18 år og går i 3.g på Mulernes Legatskole.
Siden 1.g har hendes liv ikke været let. Hun kæmper sig igennem gymnasiet, og hun skændes konstant med sin mor, som er intenst optaget af, hvad omgivelserne tænker, synes og mener. Derudover er frierne begyndt at banke på Halimas dør.
Hendes mor jubler, men ikke Halima. Hun er ulykkeligt forelsket i sin grandfætter Amir, der bor i Libanon.

På den anden side er en bog om en ung pige, der er fanget mellem to kulturer. Hun ønsker at følge sine egne drømme og sit hjerte, men også at ære sine forældre. Som flygtninge fra Libanon, der har klaret skærene og fundet et trygt sted til deres familie, ønsker forældrene, at Halima skal stikke så lidt ud som muligt, og især moren er imod, at Halima søger dybere ind i troen og begynder at komme i moskeen.
Med denne fortælling er det forfatterens formål at bidrage til at nuancere det billede, mange danskere har af islam, indvandrere og deres efterkommere.

Huda El-Hawari er 32 år og født i en palæstinensisk flygtningelejr i Libanon. Hun bor i Odense på Fyn.
Hun har en BA i international virksomhedskommunikation og arabisk sprog og kommunikation samt en cand.mag. i Mellemøstens sprog og samfund med arabisk litteratur. Romanen På den anden side er forfatterens skønlitterære debut.

På den anden side udkommer 30. marts 2023

_____________________________________

LILITHS TÅRER af Lars Ørlund

En forfatter finder et gammelt pergament, der pirrer hans nysgerrighed. Indeholder det svaret på, hvor tempelridderne gemte deres skat?
Under jagten på skatten bliver han ført gennem en verden, han ikke kender. Fra tempelriddernes endeligt til nutidens Etiopien.
I sin søgen efter svar på, hvad der faktisk skete med tempelridderne og deres skat, opstår spørgsmålet, om religion er et falsum.
Rejsen bliver både historisk og personlig og ender, hvor han ikke forventer det.

Lars Ørlund (1948) har gennem mere end tredive år arbejdet og boet i Asien, Afrika og Sydamerika. Han
har deltaget i tre krige og som journalist produceret artikler, samt mere end 250 radio- og tv-programmer fra verdens brændpunkter. Han har desuden skrevet flere end 20 bøger bl.a. afrikaromanen Himlens klare stjerne og ikke mindst trilogien Kapring over Kairo, Blackjack og Den Serbiske Forbindelse.

Han har ernæret sig som gamewarden og storvildtjæger på de afrikanske savanner og gennem længere perioder boet blandt nogle af klodens sidste naturfolk. Privat er han ivrig dykker, jæger og fisker og opholder sig i både Danmark, Storbritannien og Sydafrika. Han bor i Sorø på Sjælland.

Liliths tårer udkommer 31. marts 2023

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt