Publiceret den: 10-05-2023
Jens Hallgren, jurist midt i halvtredserne, arbejder i Styrelsen for Sundhed og Arbejde hvor han behandler klagesager fra borgere der er kommet i klemme i systemet. Men hvor længe endnu? Computere med kunstig intelligens er i fuld gang med at overtage en stor del af sagsbehandlingen. Han er gift med Ninna, men ægteskabet er heller ikke hvad det har været.

Forfatteren Paula Lerche tjener ingen penge og er af nød flyttet ind i nogle særlige boligblokke hvor borgere på basisydelse kan få tildelt et værelse i en delelejlighed med fælles køkken og bad. Her lærer hun nogle nye mennesker at kende og bliver gradvist og modstræbende involveret i et ulmende oprør.

Den unge tømrer Jakob Faurby er kommet alvorligt til skade ved en arbejdsulykke. Han har fået tilkendt et aktivjob på en kommunal sengearbejdsplads. Arbejdet består i overvågning.

Frie borgere er en fremtidsrealistisk roman der foregår i et teknokratisk overvågningssamfund hvor digitaliseringen er altomfattende, og hvor algoritmer træffer beslutninger om borgernes skæbne.

Anne-Mette Riis Rasmussen (f. 1956) er forfatter og bibliotekar, uddannet fra Forfatterskolen i København (1989) og Biblioteksskolen i Aalborg (1980). Bor i København og arbejder i DR.
Debuterede i 1987 med den magisk-realistiske roman Havfruer kan ikke drukne og har efterfølgende skrevet yderligere et par romaner, en novellesamling og en kunstnerbiografi. Seneste udgivelse er romanen Havmandens hotel fra 2014.

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt