Publiceret den: 19-06-2023
Der er i øjeblikket en alvorlig mangel på prøver og det har ikke været værre end nu i køreskolebranchen. Færdselsstyrelsen er ikke i stand til at imødekomme branchens behov, hvilket har en stor negativ indvirkning på kørelærer og elever.

Elevernes kørekort forløb bliver urimelige lange og ofte langt dyrere end først antaget, da de må vente i uge/månedsvis på en køreprøve.

Situationen tvinger kørelærerne i knæ. De oplever stress og frustration, og mange overvejer at opgive deres erhverv på grund af den store økonomiske udfordring, som denne mangel på prøver udgør. Det er en alvorlig situation, som kræver handling nu.

Vi hører tit fra Færdselsstyrelsen og ser i medierne, at det går godt, de producerer mange prøver, hvilket de underbygger på flotte statistikker, men fakta er at vi er lige glade med deres ubrugelige statistikker, for prøverne forsvinder på 10-15 sekunder når de frigives. Vi har ikke prøver nok.

Kørelærer i Danmark sørger for trafiksikkerheden og uddannelsen af nye bilister og chauffører. Køreuddannelsen er derfor med til at sikre vores infrastruktur men det kan blive svært i fremtiden da branchen i den grad er i fare.

Det kræver et samarbejde mellem alle involverede parter, Færdselsstyrelsen, politikere og relevante myndigheder, for at finde en løsning på problemet. Det er vigtigt, at de lytter NU og er villige til at handle på branchens behov og dermed tage højde for de udfordringer, som kørelærerne står over for.
Bent Grue

Dansk Kørelærer-Union