Publiceret den: 01-09-2023
Det er en gammel nyhed, at dårlig akustik kan forringe oplevelsen af ethvert rum, hvorimod et rum med behagelig akustik, blandt andet er med til at modvirke stress og skabe et roligere indeklima. Hårde overflader, som findes i overflod i specielt nyere byggerier, er blandt de helt store syndere, når det handler om akustikproblemer. Svaret har for mange været akustikpaneler – her får du nemlig både en effektiv løsning på udfordringerne med akustikken og en løsning, som samtidig giver et æstetisk plus til indretningen af boligen.

I takt med akustikpanelernes popularitet er udbuddet af panelerne også steget markant – og det kan være svært som forbruger at identificere de enkelte akustikpanelers kvalitet, deres akustikdæmpende evner og sidst men ikke mindst, er det nærmest umuligt for den almindelige forbruger at kende til panelernes påvirkning af miljø og indeklima.

Hos den danske producent FOG & VENØ, som er blandt verdens største producenter af akustikpaneler, ønsker man at gøre op med dette faktum:

'Ud over vores akustikpaneler skal være af høj kvalitet, hvad angår lyd og æstetik, så er det en vital del af vores DNA, at panelerne skal være produceret med høj fokus på bæredygtig produktion', udtaler CEO Karl Venø Nielsen og fortsætter:

'Hovedparten af vores akustikpaneler består af ægte træfinér på en kerne af højkvalitets MDF, som er monteret på en filtbaggrund af polyester. Denne polyester består af minimum 50% genbrugsplast – og både MDF og træfinér er naturligvis FSC®-certificeret.'

FOG & VENØ har desuden tidligere på året lanceret yderligere forbedringer af deres produkter, blandt andet en filtbaggrund, der nu består af op til 65% genbrugsplast, hvilket giver væsentlige CO2-besparelser på produktionen af ny polyester.

Den innovative tilgang hos FOG & VENØ har taget endnu et skridt ved nu, som de eneste i verden, at kunne tilbyde et svanemærket akustikpanel i det klassiske lamelbaserede design.

'Som førende på markedet mener vi, at det er vores ansvar at gå forrest, også når det kommer til den grønne omstilling', fortæller Karl Venø Nielsen.

Svanemærkningen sætter på alle måder naturen i første række – og med svanemærkede akustikpaneler sendes et vigtigt signal om værdsættelse af miljøvenlige initiativer og sundere livsstil.

Svanemærket er Nordens officielle miljømærke og anerkendes som en af verdens skrappeste og mest ambitiøse miljøcertificeringer. 95% af danskerne kender Svanemærket, og en overvejende del ser efter det, når de vælger produkter. Nu kan det så også findes på akustikpanelerne fra FOG & VENØ.

'Vi har længe haft fokus på ansvarlig skovdrift og recycling af materialer, så svanemærkningen med fokus på indeklima og fravalget af skadelige kemikalier i vores akustikpaneler har længe været et helt naturligt step for os. Vi ønsker at vise, at det er muligt at kombinere kvalitet, innovation og bæredygtighed i rejsen mod den grønne omstilling. Vores engagement i Svanemærket er kun begyndelsen. Vi vil fortsætte med at søge efter måder at forbedre og innovere, altid med vores kerneværdier og planetens fremtid i tankerne', siger Karl Venø Nielsen og afslutter: 'Vi ønsker med lanceringen af svanemærkede akustikpaneler dybest set blot at gøre det lettere for forbrugere, som ønsker en grønnere livsstil, at vælge de rette akustikprodukter. Med svanemærkningen er du sikker på, at du har valgt et akustikpanel, som overholder de strengeste miljøhensyn og som har et minimalt aftryk på planetens ressourcer. Det er fremtiden for FOG & VENØ.'

De svanemærkede akustikpaneler er lige nu tilgængelige under brandet BY VENØ, som forhandles hos en lang række byggemarkeder og bolighuse.

For flere oplysninger kontakt: Henrik Bank, 2025 1615, mail: hb@fog-veno.com
Henrik Bank