Publiceret den: 02-10-2023
I Danmark er der over 100.000 mennesker, der lider af OCD – en psykisk lidelse karakteriseret ved tvangstanker og tvangshandlinger.

Det er børn, der ikke kommer i skole, voksne, der lever dybt isoleret og tusindvis af mennesker, der kun med nød og næppe får en hverdag til at fungere, mens de kæmper en indre og ofte skjult kamp mod ulidelige tvangstanker og -handlinger.

Alligevel er der mange, der ikke er klar over, hvad lidelsen indebærer – det gælder også lærere, pædagoger og praktiserende læger, som er dem, der kan henvise og hjælpe den OCD-ramte hen til den rette behandling. Og det gælder i mange tilfælde de OCD-ramte selv, der ikke ved, at der findes hjælp at hente.

I uge 41 (8. - 14. oktober) sætter det internationale samfund derfor fokus på OCD med ’OCD awareness week’ for at nedbryde tabuer og gøre opmærksom på, hvordan lidelsen kan behandles effektivt. OCD-foreningen i Danmark er med i denne OCD-uge, hvor vi gennem vores sociale medier vil gøre opmærksom på lidelsen gennem personlige fortællinger og faglige oplæg.

Vi står derfor meget gerne til rådighed til interviews med en OCD-ramt og/eller formand Søren Segel.
Line Højland
Telefon:51 34 93 51

OCD-foreningen
Julius Bloms Gade 17, kl. tv.
2200 København N