Publiceret den: 14-03-2024
_______________________________________________________________________________________________

I Prismet udforsker Mikkel Guldager verden gennem øjnene på en 45-årig ph.d.-studerende. Romanen får et særligt twist, da historien krydres med hallucinogener, et overdrevent forbrug af joints og en samfundsafvigende karakter.

Prismet er en beretning om eksistensberettigelse, kampen mod normer og søgen efter en plads i samfundet på trods af individuelle skævheder. Den kaster lys og farve over skæbner, der måske ellers overses i hverdagen. Dette eksemplificeres ved portrætter af den hjerneskadede og tidligere hjemløse alkoholiker, Dandy, og den livslede studerende, Andreas. Desuden portrætteres en korrupt onkel, der driver en tvivlsom, men succesrig virksomhed, hvor pengene går til stoffer, byture og bordeller.

Mikkel Guldager tager læseren med på en syret odyssé gennem disse forskelligartede skæbner, deres møder og deres mål med livet:

”Derhjemme tager jeg de sølle rester af kokainen alene. Jeg vil ikke have det i mit hus, kun i mit blod. Væk. Ligesom svampene. Jeg er 45 år gammel, høj på bandecoke og stærkt fortvivlet. Sikkert selvmordstruet. Snart ikke flere snitter, længst ikke mere SU. Ikke andet end legater og bistandshjælp i sigte. Jeg ruller en sidste joint. Glemmer årstiden, Lusso og alting udover følelsen af lystbetonet svimmelhed. Gid jeg en dag kunne stoppe det her.”

Med sit unikke indblik i tilværelsen på samfundets kant skriver Mikkel Guldager åbent, ærligt og originalt fra et bipolar affektivt perspektiv. Det afspejles i en særlig fortællestil forankret i virkeligheden. Mikkel Guldager er desuden i gang med en ph.d. i Filologi.

Prismet er Mikkel Guldagers femte roman og hans tredje for Forlaget Brændpunkt. Hans tidligere romaner har modtaget positiv kritik fra anmeldere siden 2020.

Prismet udkommer den 4. maj 2024.

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt