Publiceret den: 30-01-2024
_______________________________________________________

Skønheden er en mørk og mystisk fortælling om besættelse og gådefuld skønhed, om en mand og en kvinde forbundne i et destruktivt skæbnefællesskab.

Hendes skønhed var af en anden verden. Fra han så hende første gang, var han fortabt; fra det øjeblik ville han kun leve for at dyrke og nyde synet af hendes fortryllende udseende. Skønheden viser sig dog at rumme mystiske hemmeligheder. Jo tættere han kommer på hende, desto mere gådefuld bliver hun, og han må sande, at ikke kærlighed, men skønhed gør blind. De ligner det perfekte par – unge, rige og smukke – men under overfladen udspilles en pervers romance mellem en ekshibitionistisk femme fatale og en voyeur på evig jagt efter sin næste rus. Snart breder følgerne af deres forholds altødelæggende kraft sig som ringe i vandet.

Uddrag
Der var kvinden, og der var skønheden. Det indre og det ydre. De forskellige sider kunne i sagens natur ikke adskilles. Hun var skønhed og uhyre i ét og samme væsen. Han undrede sig over, at det var muligt at elske og hade så intenst på samme tid. Hans ambivalente og skizofrene forhold til kvinden og hendes udseende blev mere udtalt, jo længere tid han kendte hende. Samtidig med, at hans besættelse af hendes smukke ydre udviklede sig, voksede også hans foragt for hendes indre væsen. Det skønne kobles nok klassisk med det gode og sande, men det passede ikke på hende.
I starten tænkte han bare, at han ikke elskede kvinden, at mennesket bag det fortryllende ydre var ham inderligt ligegyldigt. Hendes tilstedeværelse distraherede og irriterede ham; kunne han dog bare have hendes skønhed i fred.

Winnie Johnsen (f. 1966) er uddannet cand.mag. i Dansk og Medieæstetik. Som nyuddannet underviste hun tre år på Aarhus Universitet i faget kultur- og medievidenskab, men ellers har hun primært haft administrative ansættelser. Som forfatter er hun blandt andet inspireret af fag og temaer fra sin uddannelse samt sprogets udfoldelse i ældre litteratur og de klassiske skrækromaner. Skønheden er hendes debutroman.

Se evt. mere på Winnies Instagramprofil: winniejohnsenforfatter

For yderligere info eller interesse i anmeldereksemplar eller forfatterinterview kan forlaget kontaktes på:
Mail: forlaget.braendpunkt@gmail.com

Forlaget Brændpunkt