Publiceret den: 29-04-2024
Ny behandling af migræne og hovedpine uden medicin

Migræne er den 3. hyppigste sygdom i Danmark. Ud over de afgrænsede voldsomme hovedpiner, er patienterne imellem anfaldene ofte generet søvnproblemer, træthed, koncentrationsbesvær, svimmelhed og spændingshovedpine. Sygdommen kan ikke kureres, men lindres. Over halvdelen af migrænepatienterne har opgivet kontakt til læger.

Tabet af livskvalitet for patienten er slemt, men der er også et økonomisk aspekt: I flg. en rapport fra Sundhedsstyrelsen er der I Danmark 640.000 personer med migræne. De har årligt 1,7 mio. flere besøg hos alment praktiserende læge end personer uden migræne. Erhvervsaktive personer med migræne har årligt 3,8 mio. flere sygedage end erhvervsaktive personer uden migræne, hvilket svarer til ca. 14 % af alle sygedage.
Behandlingen af migræne består i at forsøge at undgå faktorer, der udløser anfald samt en medicinsk behandling – til selve anfaldene og evt. forebyggende medicin, der skal indtages dagligt.
For de som enten ikke kan- eller ønsker at indtage medicin, skal læger og migræne-ramte nu lære et nyt ord: ’Neuromodulation’.

Ved neuromodulation påvirker man nerver ude i kroppen med en svag elektrisk strøm, der sender impulser op i hjernen, hvilket medfører ændringer i signalstofferne i hjernens synapser. Princippet har i mange år været brugt til behandling af fx epilepsi og depression, men der forligger nu videnskabelige undersøgelser der viser, at der er også er en positiv effekt på migræne. I form af en forebyggende effekt, men også effekt på hovedpinerne. Effekten svarer til den medicinske behandling, men uden bivirkningerne.

Der findes forskellige apparater på markedet, der er godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA), hvor forskellige nerver stimuleres. Bedst undersøgt er stimulations af vagus-nerven, enten på halsen eller i øret. En nylig metaundersøgelse (resultaterne fra forskellige undersøgelser samles til én) viste god effekt på behandling af anfaldene og at behandling i øret også medførte færre anfaldsdage.

Neurostimulation er endnu ikke indført som behandlingsmetode i offentligt regi, men kan gives via Privathospitalet Danmark.

Kilder:
SST Rapport om sygdomsbyrden i Danmark 2015